Nátěr
Nátěry
Nové lokomotivy 498.0 se diky svému výtvarnému řešení staly překvapením pro personál i veřejnost. Žádná z parních lokomotiv v
Československu předtím obdobný modrý nátěr neměla. Hlavním důvodem byla snaha, aby nátěr lokomotivy obsahoval barvy použité u československé vlajky, i když odstíny
použitých barev se Od této předlohy lišily.
Původní nátěr lokomotivního kotle, přední šikmé plošiny, parních válců, bočnic strojvůdcovské budky a celého tendru kromě pojezdu byl světle
modrý (tmavší švestková modř byla použita až u řady 498.1). Pro nátěr lokomotivního rámu, hvězdic dvojkolí, nosičů rozvodu a podvozků tendru byl zvolen odstín červenohnědý.
Celkový vzhled doplňoval krémový odstín na lokomotivní budce od poprsnice výše, včetně střechy, a na ochozu lokomotivy. Ve shodné výši jako ochoz lokomotivy byl na tendru
umístěn podélný krémový pruh. Slabě linky, používané u černých i zelených parních lokomotiv ČSD ke zvýraznění některých ploch, u řady 498.0 z výroby chyběly. Některé díly byly
černé (např. nárazníky), jiné zůstaly ponechány s holým kovovým povrchem (tyčoví pohonu a rozvodu). Bronzové tabulky s označením řady, výrobní štítky, státní znak a znaky
výrobce měly červenohnědé pozadí.
Původní barevné provedení těchto lokomotiv udržovaly dílny ještě ve 2. polovině padesátých let. Pak se všeobecně začal používat pouze nátěr
černý, doplněný červenými linkami. Existovalo však několik výjimek: např. v roce 1958 přišla po opravě do Plzně černá lokomotiva 498.025. ale její kouřové plechy, bočnice budky
a uhelný prostor tendru byly zelené.
V roce 1968 obnovily dílny v Českých Velenicích modrý nátěr u lokomotiv 498.014, 009 a 030. Správnou světle modrou barvu měla jen 498.009,
ostatní byly tmavší, ale při obnově nátěru 498.014 v roce 1969 byl použit poněkud světlejší odstín. Všechny tyto tři lokomotivy měly okraje větších ploch lemovány krémovými linkami.
Dílčí úpravy barevného provedení si většinou prováděly lokomotivní čety samy. Tyto úpravy však nejsou podstatné a nebudou se zde popisovat.
498.022
Brno 2005
|