Opravy a údržba
Údržba a opravy
Bez řádného provozního ošetření, zajišťovaného lokomotivními četami, a dokonalé údržby ve správkárnách lokomotivních
dep (dříve výtopen) a v dílnách pro opravy vozidel by nebylo ani odpovídajících výkonů tříválcových strojů řady 498.0, oproti dvojčitým poněkud
složitějších.
Cyklické vymývací opravy prováděla domovská depa. Ta k tomu zpravidla měla specializovanou četu výhradně pro
rychlíkové stroje. Čety zároveň prováděly některé preventivní zákroky. Tak např. se v praxi při každém vymývání (tj. asi po ujetí 6 - 10 tisíc km)
doporučovalo měnit u řady 498.0 šoupátkové těsnicí kroužky. To sice udržovací předpis neukládal, ale praxe to vyžadovala.
V lokomotivních depech se zajišťovaly také některé vyvazovací opravy i většina běžných oprav, a to i ve značném
rozsahu. řada 498.0 patřila do udržovací skupiny, která měla předepsaný proběh mezi dílenskými opravami 100 až 120 tisíc km. Sled hlavních,
středních a vyvazovacích oprav (označovaných LG, LS a L' byl předepsán takto: LG-LV-LS-LV-LS-LV-LG
Celý cyklus proběhl zpravidla během šesti let. V praxi ovšem lze doložit příklady, kdy předepsaný sled oprav nebyl z
různých důvodů dodržen. Špičkový proběh mezi hlavními opravami měla například lokomotiva 498.017 - Od června 1962 do února 1968 vykázala 692 460
redukovaných km.
Dílenské opravy řady 498.0 se zpočátku prováděly v Kolíně, později v Nymburce. Počínaje rokem 1951 se však této
lokomotivní řadě nejčastěji věnovaly dílny v Českých Velenicích, a to až do jara 1971, kdy zde jako poslední opravili děčínskou lokomotivu
498.001.
|