Osudy

Osudy lokomotiv
498.21 až 30

498.021

     O osudech této lokomotivy se ví jen velmi málo. Po vyzkoušení byla předána do Přerova, pak 26. 5. 1964 do Bratislavy. Zrušena byla 27. 3. 1969 a její likvidace probíhala po několikaměsíčním odstavení v Kútech společně se 498.012 od července 1969.

498.022

     Byla převzata 29. 3. 1947 a původně sloužila v Praze. Od 12. 5. 1950 byla přesunuta do Přerova, ale ještě v témže měsíci jí byl při nehodě poškozen tendr, takže souvislý provoz začal až po opravě v červnu 1950. Už 22. 12. 1950 se vrátila do Prahy, odkud pak odešla 22. 5. 1955 do Bratislavy, 16. 4. 1958 do Přerova, 4. 6. 1964 do Bohumína, 7. 5. 1965 znovu do Bratislavy a nakonec 4. 1. 1968 do Děčína, kde do 28. 9. 1970 sloužila na rychlících do Prahy. V traťovém provozu byla používána ještě v roce 1971. Po opravě v dínách České Velenice od poloviny března do poloviny dubna znovu dopravovala nákladní vlaky Rn 4526 a Pn 7211 mezi Děčínem a Prahou a pak až do března 1974 byla nasazována v zimních sezónách k předtápěni souprav v uzlu Děčín. Od jara 1970 však už jezdila s tendrem 935.015 - tendr 935.022 byl těžce poškozen při nehodě v depu Praha-Bubny a zrušen v Českých Velenicích v červenci 1970.
     Zrušena byla 17. 6. 1976 a 9. 1. 1977 byla předána do České Třebové pro zamýšlený skanzen. Když se v roce 1981 tato sbírka vozidel likvidovala, převzalo lokomotivu motorové depo Praha-Libeň a po pětiletém úsilí party nadšenců se podařila věc, která se do té doby u ČSD ještě nestala - dne 1. 6. 1986 na zkušebním okruhu VUŽ v Cerhenicích lokomotiva vykonala novou technicko-bezpečnostní zkoušku. Od svého zporvoznění se používá pro vedení nostalgických vlaků nejen na našich tratích, ale i do zahraničí. V provozním stavu zůstala až do prosince 2011, kdy skončila způsobilost kotle a lokomotiva byla odstavena. Po delší době došlo k rozpojení lokomotivy a tenderu. Lokomotiva je v současnosti uchována v DHV Lužná u Rakovníka.

498.023

     Byla převzata 1. 4. 1947 a po vyzkoušení přidělena do Přerova. Kolaudace proběhla 20. 4. 1948. V Přerově pak zůstala až do 29. 5. 1964, kdy ji převzali do Bratislavy. Nakonec ji mělo od 4. 1. 1968 depo Děčín, na přelomu srpna a září 1969 vedla své poslední rychlíky a v říjnu byla definitivně odstavena do zálohy. Dne 9. 1. 1970 ji navrhli na zrušení a záhy odešla na sešrotování.
     Její tendr 935.023 byl po dodání nejprve použit u lokomotivy 498.038, s níž vykonal technicko-policejní zkoušku, ale ke "své" lokomotivě byl připojen už ke dni 14. 7. 1947. A odjel sní i do Kovošrotu.
498.024

     Tato lokomotivaj zůstala ve výtopně Praha Masarykovo až do svého zrušení v roce 1957, kdy po vjezdu na obsazenou kolej ve stanici Choceň a po střetnutí s lokomotivou 414.412 se prohnul její rám. Zůstala pak ještě nějakou dobu odstavena v depu, ale pak byla zrušena.
     Tendr 935.024 zůstal jako záložní a použil se později pro lokomotivu 498.030.

498.025

     Tato lokomotiva původně jezdila v Praze, od 23. 5. 1955 pak v Bratislavě. 25. 4. 1958 přišla jako vůbec první své řady do Plzně, kde sloužila do posledního dne roku 1971 v rychlíkové dopravě, dojezdila v lednu 1972 a pak vytápěla prostory depa. Na zrušení ji navrhli 24. 4. 1973 a přeměnili na vytápěcí kotel K 571 k vytápění byla používána jen v zimní sezóně 1973/74. Pro nadbytek výkonných vytápěcích kotlů byla prodána a 2. 11. 1974 převezena do tehdejšího n.p. Praga Příbram, kde měla topit jen jednu zimu, ale k jejímu sešrotování došlo až v roce 1981.

498.026

     Zůstala po vyzkoušení v Praze. Pak přišla 22. 5. 1955 do Bratislavy a 14. 4. 1960 do Přerova. Bratislava ji měla znovu Od 22. 6. 1963 a provozovala ji až do května 1969. Už 19. 6. 1969 vypracovali návrh na její zrušení; protože její kotel byl v třídě zachovalosti 3 a nemohl být použit pro vytápění. Lokomotiva byla - společně se 498.028 - krátkodobě odstavena v areálu strojové stanice Bratislava-Nivy a 1. 10. 1969 předána Kovošrotu.

498.027

     Nejstarší údaje o jejím trvalém provozu pocházejí z depa Bohumín. Odtud přešla 25. 1. 1951 do Košic a 20. 5. téhož roku do Žiliny. 9. 4. 1953 se dostala do Bratislavy, pak 1. 5. 1960 do Přerova a 28. 5. 1963 opět do Bratislavy. Uvažovalo se o jejím předání do Plzně, ale Od 19. 7. 1969 měla poslední depo v Leopoldově. Zrušena byla 3. 4. 1970 a nakonec ji přečíslovali na vytápěcí kotel K 441 ‚ který od 14. 8. 1970 do zrušení 1. 8. 1975 společně s 498.035 vytápěl sídliště v Čierné nad Tisou.

498.028

     Po vyzkoušení ji původně měli v Přerově, Od 18. 2. 1953 v Bohumíně a Od 7. 5. 1953 zpátky v Přerově. K 30. 5. 1964 přešla znovu do Bohumína a odtud 22. 5. 1965 do Bratislavy, kde také dojezdila. Zrušena byla 26. 2. 1969 a po několikaměsíčním odstavení ve strojové stanici Bratislava-Nivy společně s 498.026 byla rozřezána.

498.029

     Tento stroj sloužil v Přerově, 28. 5. 1964 odešel do Bratislavy. Po zrušeni 2. 3. 1970 ho prodali údajně Strojárským a metalurgickým závodům v Bratislavě, ale tím jeho stopa končí.

498.0030

     Zahájila provoz v Přerově, 15. 1. 1948 ji převedli do Bratislavy. V roce 1956 měla těžkou nehodu v Nosicích u Púchova, kde dokonce spadla do přehradní nádrže. Depo Plzeň ji převzalo 24. 10. 1966 a po opravě přišla s modrým nátěrem 19. 11. 1968 do Tábora, později však byla opět černá. V pravidelném provozu zůstala do 28. 5. 1972, pak byla odstavena v Českých Velenicích. Po zrušení vedla její poslední cesta v konvoji vraků v červnu 1974 do Kovošrotu ve Zdicích. V říjnu 1974 ji sice Kovošrot proplatil, ale likvidace proběhla až během druhého pololetí 1978. Její hnací dvojkolí bylo vystaveno v táborském depu (možná že je tam vystaveno do dnes).


zpět


homepage